YouTube: Volgende

TED-ideas-worth-spreading-tekening-GHMT

In deze TED-talk van Zeynep Tufekci legt ze uit hoe de algoritmes van de grote techbedrijven er op gericht zijn om onze aandacht bij het scherm te houden.

Zit je wel eens op YouTube om één video te kijken, en een uur later heb je er 27 gekeken?

Je kent die rechterkolom op YouTube wel waar staat: “Volgende” en het volgende begint automatisch? Dat is een algoritme dat kiest wat het denkt dat jou interesseert en dat je zelf niet zou vinden. Daar zit geen mens achter. Dat doen algoritmen. Die letten op waar jij naar gekeken hebt en waarnaar anderen zoals jij naar keken, en concludeert dat dat moet zijn wat jou interesseert, waar je meer van wilt, en dat schotelt het je voor. Het klinkt als een goedaardige nuttige functie, maar dat is het soms niet.

 

Related Posts

lezen zomervakantie zonnebril glas water boek

Leestips: 3 boeken voor de zomer 2019

3 leestips voor de zomerDe zomervakantie is begonnen! Zon, warmte, zee en lekker lang licht, dus meer dan genoeg ruimte om een goed boek erbij te ...

Ruimte is alles: Quickscan

Als er geen of weinig ruimte is, fysiek of in je hoofd, is het moeilijk om iets je volledige aandacht te geven. Door voor meer ruimte te zorgen, schep...