YouTube: Volgende

TED-ideas-worth-spreading-tekening-GHMT

In deze TED-talk van Zeynep Tufekci legt ze uit hoe de algoritmes van de grote techbedrijven er op gericht zijn om onze aandacht bij het scherm te houden.

Zit je wel eens op YouTube om één video te kijken, en een uur later heb je er 27 gekeken?

Je kent die rechterkolom op YouTube wel waar staat: “Volgende” en het volgende begint automatisch? Dat is een algoritme dat kiest wat het denkt dat jou interesseert en dat je zelf niet zou vinden. Daar zit geen mens achter. Dat doen algoritmen. Die letten op waar jij naar gekeken hebt en waarnaar anderen zoals jij naar keken, en concludeert dat dat moet zijn wat jou interesseert, waar je meer van wilt, en dat schotelt het je voor. Het klinkt als een goedaardige nuttige functie, maar dat is het soms niet.

 

Related Posts

Afleidingen op je werk

Pak afleidingen op je werk aan

Afleidingen. Van alle uitdagingen op het werk is het weerstaan van afleidingen misschien wel de grootste. Afleidingen weerhouden je ervan om je werk o...
De waan van de dag

De waan van de dag

De waan van de dag roept bij veel mensen een negatieve lading op. Niet voor niets kom je de uitdrukking tegen in combinatie met ontsnappen en wegduike...